25.04.2023 - Pörssitiedote

Kemira Oyj:n tammi-maaliskuun 2023 osavuosikatsaus: Erinomainen kannattavuus ja vahva rahavirta

Kemira Oyj, Osavuosikatsaus, 25.4.2023 klo 8.30

Tämä on tiivistelmä Kemiran tammi-maaliskuun 2023 osavuosikatsauksesta. Täydellinen raportti taulukoineen on tämän tiedotteen liitteenä sekä saatavilla osoitteessa kemira.com/sijoittajat.

Ensimmäinen neljännes:
•  Liikevaihto kasvoi 18 % ja oli 906,0 miljoonaa euroa (768,1). Liikevaihto paikallisissa valuutoissa, yritysostot ja -myynnit pois lukien, kasvoi 17 % molempien segmenttien korkeampien myyntihintojen ansiosta.

•  Operatiivinen käyttökate kasvoi 60 % ennätykselliseen 192,6 miljoonaan euroon (120,0) ja se parani molemmissa segmenteissä korkeampien myyntihintojen ansiosta. Myös operatiivinen käyttökateprosentti kasvoi ennätykselliseen 21,3 %:iin (15,6 %) ja se parani molemmissa segmenteissä. Käyttökate kasvoi 62 % ja oli 184,1 miljoonaa euroa (113,5). Operatiivisten ja raportoitujen lukujen ero selittyy vertailukelpoisuuteen vaikuttavilla erillä, jotka koostuivat odotetun tappion muutoksesta liittyen väriaineliiketoiminnan valtaosan myyntiin.

•  Operatiivinen liikevoitto kasvoi 106 % ja oli 141,9 miljoonaa euroa (68,9). Liikevoitto kasvoi 114 % ja oli 133,4 miljoonaa euroa (62,2).

•  Liiketoiminnan rahavirta oli 96,7 miljoonaa euroa (-10,9).

•  Osakekohtainen tulos, laimennettu, kasvoi 128 % ja oli 0,60 euroa (0,26) korkeamman liikevoiton ansiosta.

Näkymät vuodelle 2023 (nostettu 13.4.2023)

Liikevaihto

Operatiivinen käyttökate

Kemiran operatiivisen käyttökatteen odotetaan olevan 550 ja 650 miljoonan euron välillä vuonna 2023 (2022: 571,6 miljoonaa euroa).

Näkymien taustaoletukset

Odotamme Kemiran loppumarkkinoiden kysynnän olevan vastustuskykyistä maailman makrotaloudelliseen ympäristöön, energian hintoihin ja Ukrainan sodan kehittymiseen liittyville huolille. Kaiken kaikkiaan Kemiran loppumarkkinoiden kysynnän (myyntimäärissä mitattuna) odotetaan laskevan jonkin verran. Öljy- ja kaasumarkkinan kysynnän odotetaan kasvavan. Muuttuvien kustannusten kokonaisuudessaan odotetaan laskevan. Sähkön hinnan odotetaan pysyvän pitkän ajan keskiarvon yläpuolella Euroopassa. Lipeän markkinahintojen odotetaan laskevan vuoden 2023 aikana. Näkymät olettavat, että Kemiran tuotantotoiminnassa, toimitusketjussa tai Kemiran välillisesti omistamilla energian tuotantolaitoksilla Suomessa ei ole merkittäviä häiriöitä. Valuuttakurssien odotetaan pysyvän suunnilleen nykyisellä tasolla. Näkymät perustuvat Kemiran nykyiseen liiketoimintarakenteeseen, mukaan lukien Oil & Gas -liiketoiminta.

Kemiran aiemmat näkymät vuodelle 2023 (julkaistu 10.2.2023)

Liikevaihto: Kemiran liikevaihdon odotetaan olevan 3 200 ja 3 700 miljoonan euron välillä vuonna 2023 (2022: 3 569,6 miljoonaa euroa).

Operatiivinen käyttökate: Kemiran operatiivisen käyttökatteen odotetaan olevan 500 ja 600 miljoonan euron välillä vuonna 2023 (2022: 571,6 miljoonaa euroa).

Kemiran toimitusjohtaja Jari Rosendal:
”Kemiran vuosi alkoi vahvasti, ja taloudellinen kehityksemme oli erinomaista. Liikevaihto kasvoi 18 % 906 miljoonaan euroon, ja se kasvoi molemmissa segmenteissä. Liikevaihdon kasvun taustalla olivat molempien segmenttien korkeammat myyntihinnat, kun taas myyntimäärät laskivat jonkin verran Pulp & Paper -segmentin pehmeästä kysynnästä johtuen. Operatiivinen käyttökate kasvoi 60 % ennätykselliseen 193 miljoonaan euroon. Myös operatiivinen käyttökateprosentti nousi ennätykselliselle tasolle, 21,3 %:iin, molempien segmenttien vahvan parannuksen ansiosta. Odotamme poikkeuksellisen vahvan kannattavuuskehityksen maltillistuvan jonkin verran vuoden edetessä.

Pulp & Paper -segmentin markkinakysyntä pysyi pehmeänä johtuen maailmantalouden hidastumisesta ja varastojen pienenemisestä asiakasteollisuuden arvoketjussa. Tästä syystä myös Kemiran myyntimäärät laskivat. Liikevaihto kuitenkin kasvoi 13 % ja oli 505 miljoonaa euroa korkeampien myyntihintojen ansiosta. Operatiivinen käyttökateprosentti parani ja oli vahvalla tasolla 21,7 %:ssa. Lipeän edelleen korkealla tasolla olevat markkinahinnat edesauttoivat osittain tätä kehitystä. Valkaisukapasiteetin laajennusta Uruguayssa viimeistellään, ja tuotantoa ajetaan ylös tulevien neljänneksien aikana.

Industry & Water -segmentissä kunnallisen vedenkäsittelyn loppumarkkinoiden kysyntä pysyi vakaana, mutta talouden hidastuminen vaikutti teolliseen vedenkäsittelyyn. Oil & Gas -markkinalla kysynnän kasvu jatkui. Kemiran myyntimäärät laskivat vedenkäsittelyssä, kun taas Oil & Gas -liiketoiminnan myyntimäärät kasvoivat. Kokonaisuudessaan segmentin liikevaihto kuitenkin kasvoi 25 % ja oli 401 miljoonaa euroa korkeampien myyntihintojen ansiosta. Operatiivinen käyttökateprosentti parani 20,7 %:iin, ja se on vahvalla tasolla. Olemme erityisen tyytyväisiä Oil & Gas -liiketoiminnan kannattavuuden merkittävään parantumiseen.

Ilmoitimme maaliskuussa Oil & Gas -liiketoiminnan strategisesta arvioinnista. Olemme kertoneet halukkuudestamme kasvaa veteen liittyvissä sovelluksissa. Kun lisäksi otetaan huomioon Oil & Gas -liiketoiminnan viime vuosien vahva kasvu, nyt on hyvä aika arvioida, mitkä ovat parhaat strategiset vaihtoehdot tälle liiketoiminnallemme pitkällä tähtäimellä. Strategiset vaihtoehdot pitävät sisällään myös liiketoiminnan mahdollisen myynnin. Kerromme lisätietoja strategisesta arvioinnista prosessin edetessä. Ilmoitimme ensimmäisellä vuosineljänneksellä myös, että Tuija Pohjolainen-Hiltunen aloittaa Industry & Water -segmentin johtajana toukokuussa 2023. Lisäksi Linus Hildebrandt aloittaa Kemiran strategiajohtajana kesäkuussa 2023. Vahvistetun tiimimme ansiosta olen varma, että meillä on hyvät edellytykset edistää kannattavan kasvun strategiaamme.

Maaliskuussa pidetty yhtiökokous hyväksyi hallituksen osinkoehdotuksen 0,62 euroa osakkeelta. Ensimmäinen erä, 0,31 euroa osakkeelta, maksettiin huhtikuun alussa. Nostimme vuoden 2023 näkymiämme operatiivisen käyttökatteen osalta 13.4.2023. Liikevaihdon osalta vuoden 2023 näkymät pysyvät ennallaan, ja odotamme liikevaihdon olevan 3 200 ja 3 700 miljoonan euron välillä. Operatiivisen käyttökatteen odotamme nyt olevan 550 ja 650 miljoonan euron välillä (2022: 571,6 miljoonaa euroa).”

AVAINLUVUT

Osakekohtainen oma pääoma, euroa  10,05  8,50  10,89
Velkaantuneisuus, % kauden lopussa  45  68  46

*12 kuukauden liukuva keskiarvo
Ellei toisin mainita, tässä raportissa esitetyt vertailut liittyvät vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon.
Kemira esittää tiettyjä taloudellisia tunnuslukuja (vaihtoehtoiset tunnusluvut), joita ei ole määritelty IFRS-standardissa. Kemira uskoo pääomamarkkinoiden ja Kemiran johdon seuraamien vaihtoehtoisten tunnuslukujen, kuten liikevaihdon kasvu paikallisissa valuutoissa, yritysostot ja -myynnit pois lukien (=orgaaninen kasvu), käyttökate, operatiivinen käyttökate, operatiivinen liikevoitto, rahavirta investointien jälkeen ja velkaantumisaste, antavan hyödyllistä ja vertailukelpoista tietoa Kemiran liiketoiminnan kehityksestä ja taloudellisesta tilanteesta. Tietyt vaihtoehtoiset tunnusluvut ovat myös palkitsemisen tuloskriteerejä.
Kemiran esittämiä vaihtoehtoisia tunnuslukuja ei pidä tarkastella erillään vastaavista IFRS-tunnusluvuista, ja niitä tulee lukea yhdessä lähinnä vastaavien IFRS-tunnuslukujen kanssa. Tunnuslukujen laskentakaavat ovat luettavissa tässä raportissa ja osoitteessa www.kemira.fi > Sijoittajat > Taloustieto. Kaikki raportin luvut on pyöristetty erikseen, minkä seurauksena yksittäisten lukujen summat saattavat hieman poiketa esitetyistä summista.

TALOUDELLISET TAVOITTEET

Kemiran tavoitteena on markkinoita nopeampi liikevaihdon kasvu ja 15-18 % operatiivinen käyttökateprosentti. Velkaantumisastetavoitteena on alle 75 %.

TALOUSTIEDOTTAMISEN AIKATAULU 2023

Puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2023   18.07.2023

Osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2023   24.10.2023

WEBCAST-LÄHETYS JA PUHELINKONFERENSSI ANALYYTIKOILLE JA TOIMITTAJILLE

Webcast-lähetys analyytikoille, sijoittajille ja lehdistölle järjestetään tiistaina 25.4.2023 klo 10.30. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Jari Rosendal ja talousjohtaja Petri Castrén. Lähetys on englanninkielinen, ja sitä voi seurata yhtiön verkkosivuilla osoitteessa: kemira.com/investors. Esitysmateriaali ja webcast-lähetyksen tallenne ovat saatavilla yllä mainituilla verkkosivuilla. Suomeksi esitysmateriaali löytyy osoitteesta: kemira.com/sijoittajat.

Voit osallistua Q&A-osioon puhelinkonferenssissa. Pääset osallistumaan telekonferenssiin rekisteröitymällä seuraavan linkin kautta: https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=1008732

Rekisteröidyttyäsi saat puhelinnumeron ja konferenssitunnuksen, joita käyttämällä pääset osallistumaan konferenssiin. Mikäli haluat esittää kysymyksiä, liity jonoon näppäilemällä *5 puhelimellasi.

Mikko Pohjala, sijoittajasuhdejohtaja

mikko.pohjala@kemira.com
Kemira on yksi maailman johtavista kestäviä kemikaaliratkaisuja runsaasti vettä käyttäville teollisuudenaloille valmistavista yhtiöstä. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja palveluihin. Keskitymme massa- ja paperiteollisuuteen, vedenkäsittelyyn sekä energiateollisuuteen. Vuonna 2022 Kemiran liikevaihto oli noin 3,6 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.kemira.fi