08.07.2021 - Lehdistötiedote

Kemira sopi CDC:n kanssa vahingonkorvausta koskevan riita-asian Amsterdamissa liittyen natriumkloraattiliiketoimintaan vuosina 1994-2000

Kemira Oyj, Lehdistötiedote, 8.7.2021 klo 16.00

Kemira Chemicals Oy, Kemira Oyj:n täysin omistama tytäryhtiö, on sopinut CDC Project 13 SA:n ja CDC Holding SA:n (yhdessä ”CDC”) kanssa vahingonkorvausta koskevan riita-asian Amsterdamissa Alankomaissa.

Sopimus koskee CDC:n vaateita, joiden perusteella CDC vaati korvausta väitetyistä vahingoista, jotka liittyvät Finnish Chemicals Oy:n väitettyyn vanhaan kilpailulainsäädännön rikkomukseen natriumkloraattiliiketoiminnassa vuosina 1994-2000. Kemira Oyj osti Finnish Chemicals Oy:n (nykyään Kemira Chemicals Oy) vuonna 2005.

Kemira Chemicals Oy on sopinut maksavansa CDC:lle kuluja ja korvauksia yhteensä 22,75 miljoonaa euroa. Kemira on kirjannut vuoden 2019 viimeisellä vuosineljänneksellä 11,5 miljoonan euron varauksen riita-asiaan liittyen. Jäljelle jäävä 11,25 miljoonaa euroa kirjataan kuluksi (vertailukelpoisuuteen vaikuttavana eränä) vuoden 2021 toiselle vuosineljännekselle.

”Olemme tyytyväisiä sopimukseen, sillä se poistaa epävarmuuden vuosien 1994-2000 liiketoimintaa koskevan riita-asian lopputuloksesta. Tapaus on nyt Kemiran osalta loppuun käsitelty”, sanoo Kemiran toimitusjohtaja Jari Rosendal.

Jukka Hakkila, lakiasiainjohtaja
Puh.  040 544 2303

Mikko Pohjala, sijoittajasuhdejohtaja
Puh. 040 838 0709

Kemira on maailman johtava kestäviä kemikaaliratkaisuja runsaasti vettä käyttäville teollisuudenaloille valmistava yhtiö. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja asiantuntemukseen. Keskitymme massa- ja paperiteollisuuteen, vedenkäsittelyyn sekä öljy- ja kaasuteollisuuteen. Vuonna 2020 Kemiran liikevaihto oli noin 2,4 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.