19.02.2018 - Lehdistötiedote

Kemira Oyj ja Pohjoismaiden Investointipankki (NIB) allekirjoittivat 90 miljoonan euron lainasopimuksen

19.2.2018 klo 13

Kemira Oyj ja Pohjoismaiden Investointipankki (NIB) ovat 19.2.2018 sopineet 90 miljoonan euron lainasta Kemiran Joutsenossa sijaitsevan natriumkloraattilinjan laajennuksen sekä yhtiön 2016-2019 tutkimus- ja tuotekehitysinvestointien rahoittamiseksi.

Joutsenossa syksyllä 2017 käynnistynyt uusi tuotantolinja perustuu Kemiran omaan patentoituun teknologiaan, ja se on kasvattanut merkittävästi tehtaan natriumkloraattikapasiteettia. Natriumkloraatti on klooridioksidin (ClO2) raaka-aine. Sellutehtailla valmistettava klooridioksidi on sulfaattisellun ensisijainen valkaisuaine.

Kemiran vuosille 2016-2019 laaditun T&K-ohjelman painopisteenä on kehittää kestävämpiä ratkaisuja esimerkiksi sellu- ja paperiteollisuudessa toimivien asiakkaiden vesi-, energia- ja raaka-ainetehokkuuden parantamiseksi ja myös muiden teollisuuden sovellusten tehostamiseksi. Tutkimus- ja tuotekehitystyössä Kemiralla on kumppaneina monia yrityksiä, korkeakouluja ja tutkimuslaitoksia, kuten Aalto-yliopisto, Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Kööpenhaminan yliopisto.

Pauliina Paatelma, rahoitusjohtaja
Puh. 040 572 5014

Kemira on globaali kemianyhtiö, joka palvelee asiakkaita runsaasti vettä käyttävillä teollisuudenaloilla. Tarjoamme asiantuntemusta, sovellusosaamista ja kemikaaleja, jotka parantavat asiakkaidemme lopputuotteen laatua sekä prosessi- ja resurssitehokkuutta. Keskitymme massa- ja paperi-, öljy- ja kaasuteollisuuteen sekä veden käsittelyyn. Vuonna 2017 Kemiran liikevaihto oli noin 2,5 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 4 732. Kemiran osakkeet on listattu NASDAQ Helsinki Oy:ssä.