Pressrelease gaslarm 2019-10-24

PRESSRELEASE 2019-10-24

Under torsdagsförmiddagen utlöstes gaslarmet på Kemira Kemis anläggning i Helsingborg. Kemira kunde omgående konstatera att det hela var ett falsklarm och att ingen fara förelåg. Larmet ljöd vid flera tillfällen och under dagen har Kemira arbetat med att identifiera orsaken till falsklarmet samt vidta nödvändiga åtgärder för att det inte ska ske igen.

– Larmet utlöstes på grund av brott i en signalkabel utan att fara uppstått. Vi har nu åtgärdat orsaken till falsklarmet, säger Peter Kihlgren, VD för Kemira Kemi AB.

Omgående sattes Kemiras rutiner vid larm igång och Räddningstjänsten anlände till platsen i enlighet med dessa rutiner. Tillsammans kunde man bekräfta att ingen fara förelåg.

– Vi förstår att ett larm som detta skapar oro och frågor, både hos våra grannar och andra i vårt närområde som hör det. Vi lade omedelbart ut information på vår hemsida och informerade även omgående media. Vi har en bra och nära dialog med de som bor och arbetar i närheten av anläggningen, och har under dagen haft kontakt med grannar som velat ha svar på sina frågor och funderingar. Det pågår ett arbete med att ytterligare förbättra vår möjlighet att informera närboende med ett SMS-system. Vi planerar att ta systemet i bruk efter årsskiftet, säger Peter Kihlgren.

Fredagen den 25 oktober finns möjlighet för närboende och andra som har frågor eller funderingar att kontakta Kemira Kemi AB mellan kl 09-12 på telefonnummer: 042-17 17 17.

Det går även bra att skicka sina frågor till kemirakemi@kemira.com.

Kontakt för media:

Alvin Paul, Miljöchef Kemira Kemi AB