Kemira avvecklar tillverkning av natriumperkarbonat

Kemira, ett globalt kemiföretag som betjänar kunder inom vattenintensiva branscher har i enlighet med sin strategi att fokusera på massa och papper, olja & gas samt vattenbehandling tagit beslut om att avveckla natriumperkarbonattillverkningen vid produktionsanläggningen Kemira Kemi AB i Helsingborg.

Något slutdatum för produktionen av natriumperkarbonat är ännu inte fastställt. Anställda och berörda fackföreningar vid Kemira Kemi i Helsingborg är informerade och förhandligar kommer att startas efter sommaren. Ett 30-tal anställda berörs av förändringen. Övrig produktion vid Kemira Kemi i Helsingborg berörs inte av förändringarna.

Peter Kihlgren
    VD, Kemira Kemi
    Tel. 042-17 10 00

Anders Farsnäs