Kemira Kemi kandidat till Helsingborg stads miljöpris

Helsingborgs stad delar varje år ut stadens miljöpris. En jury har utsett Kemira Kemi till en av fyra kandidater till Helsingborgs stads miljöpris 2019.
Övriga kandidater är Bintel AB (smarta avfallslösningar med tömning ”on demand”), Rescued AB (gör juice av räddad frukt) och Helsingborgs sportdykarklubb Delfinen (som städar stränder, hamnar och hav varje år).

Miljöpriset ska gå till företag, organisationer eller personer som gjort goda insatser på miljöområdet. Med goda insatser menar staden exempelvis:

• nya verksamhetsidéer eller innovationer inom miljöområdet som genomförts,

• forskning som bidragit till att flytta fram miljöarbetet,

• miljöinsatser som är extra utmärkande eller

• genomförda insatser som stärker både social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet.

Motiveringen till Kemiras finalplats är; Genom sitt arbete med industriell symbios gör Kemira en extraordinär miljöinsats och levererar bland annat restvärme som till cirka 35 procent täcker stadens behov av fjärrvärme. Värme som annars skulle gått rakt ut i havet. Genom symbiosen skapar Kemira också förutsättningar för nya företag som till exempel odlar ål och svamp.

Vinnaren av 2019 år miljöpris kommer att tillkännages i samband med utdelningen av priset som sker på stadens näringslivsfrukost den 26 november.

Se filmen om finalisterna på: https://youtu.be/LfEsz4zMNHk
Läs mer om miljöpriset på: www.helsingborg.se/miljopriset