17.11.2008 - Lehdistötiedote

Kemira: Brasilialaisen vesikemikaaliyhtiö Nheel Químican yritysosto vahvistui

17.11.2008 klo 9.00

Brasilialaisen vesikemikaaliyhtiö Nheel Química Ltda:n myynti Kemiralle on vahvistunut. Kauppa lujittaa Kemiran asemaa Latinalaisen Amerikan suurimmilla ja nopeimmin kasvavilla vedenkäsittelymarkkinoilla Brasiliassa. Nheel Química on Brasilian toiseksi suurin vedenkäsittelyssä käytettävien rautasuolojen ja suurin alumiinisuolojen valmistaja. Vuonna 2007 Nheel Químican liikevaihto oli noin 26 miljoonaa euroa. Kauppa on Brasilian kilpailuviranomaisten hyväksymä.

Oston myötä Kemira voi tarjota asiakkailleen Brasiliassa täyden valikoiman koagulantteja. Nheel Química palvelee asiakkaita enimmäkseen kunnallisessa vedenkäsittelyssä sekä jäteveden käsittelylaitoksissa. Tiukentuvan ympäristölainsäädännön johdosta koagulanttien käyttö lisääntyy nopeasti Brasilian suurimmissa kaupungeissa, Sao Paulo mukaan lukien.

”Nheel Químican osto vahvistaa entisestään Kemiran asemaa Brasilian vedenkäsittelymarkkinoiden markkinajohtajana”, toteaa Pekka Ojanpää, Kemiran Water-liiketoiminnan johtaja. ”Kauppa nostaa merkittävästi liikevaihtoamme Brasilian nopeasti kasvavilla vedenkäsittelymarkkinoilla. Lisäksi se vahvistaa tuotantorakennettamme, koska kaupan myötä saamme hyvin integroidun tuotantolaitoksen Rio Clarossa Sao Paulon osavaltiossa”, Ojanpää jatkaa.

Kemira on johtava yhdyskunta- ja teollisuusjäteveden sekä prosessiveden ja juomaveden käsittelyn asiantuntija maailmassa. Kemira tarjoaa palveluja ja tuotteita kunnalliseen ja teolliseen vedenpuhdistukseen.

Pekka Ojanpää
Johtaja, Water, Kemira

Fred Schuurman
Vice President Sales, Water, Latin America, Kemira
Puhelin +55 11 2189 4907

Kemira tulee olemaan fokusoitu yritys, paras vedessä ja sellu- ja paperikemiassa.

Vuonna 2007 Kemiran liikevaihto oli noin 2,8 miljardia euroa ja henkilömäärä 10 000. Kemira toimii 40 maassa.