22.05.2008 - Pörssitiedote

Kemira ja Rockwood muodostavat johtavan TiO2 yhteisyrityksen

(Pörssitiedote)

Kemira Oyj ja Rockwood Holdings Inc. ovat sopineet yhteisyrityksen muodostamisesta. Uuteen yritykseen liitetään molempien osapuolten titaanidioksidiliiketoiminta ja Rockwoodin omistama funktionaalisten lisäaineiden liiketoiminta. Kemiran TiO2-liiketoiminnan arvo tässä järjestelyssä ylittää 250 milj. euroa ja Kemira kirjaa siitä pienen kirjanpidollisen voiton. Tämän lisäksi yhteisyrityksen perustaminen vaikuttaa positiivisesti Kemiran kassavirtaan ja laskee Kemiran nettovelkaa noin 120 milj. eurolla. Yhteisyrityksen perustaminen vaatii kilpailuviranomaisten hyväksynnän ja kaupan odotetaan toteutuvan kolmannella vuosineljänneksellä 2008.

Uuteen yhteisyritykseen siirtyvät Rockwoodin titaanidioksidiliiketoiminta ja funktionaalisten lisäaineiden liiketoiminta, mukaan lukien tuotantolaitokset Duisburgissa, Saksassa sekä Kemiran titaanidioksidiliiketoiminta, mukaan lukien Porissa sijaitseva titaanidioksiditehdas, Oberhausenissa Saksassa sijaitseva tutkimuskeskus, joka on erikoistunut TiO2-tuotteisiin sekä Kemira Pigmentsin tytäryhtiö Kemira Specialty Inc. USA:ssa. Kemiran TiO2-liiketoiminnan liikevaihto oli vuonna 2007 noin 230 milj. euroa ja sen operatiivinen käyttökate hieman alle 14 %.

Uuden titaanidioksidipigmenttien erikoislaatuihin keskittyvän yhtiön pääkonttori sijaitsee Saksassa, sen pro forma liikevaihto vuonna 2007 oli noin 560 milj. euroa. Yhtiön tuotantokapasiteetti on noin 240 000 tonnia titaanidioksidia vuodessa ja sen henkilöstömäärä on noin 1700 henkilöä. Rockwood omistaa 61 % ja Kemira 39 % uudesta yrityksestä

”Tämä yhteisyritys on erinomainen tapa kehittää lisäarvoa titaanidioksidiliiketoiminnallemme ja siitä muodostuu erinomainen alusta synergioiden syntymiselle, esimerkiksi paremman kapasiteetin käytön muodossa,” toteaa Kemiran toimitusjohtaja Harri Kerminen. ”Uusi yhtiö on pitkälle erikoistunut titaanidioksidin tuottaja, jolla on vahvat markkina-asemat maailmanlaajuisilla erikoismarkkinoilla. Siitä tulee johtava titaanidioksidin tuottaja tekstiili-, pakkausväri- ja kosmetiikkateollisuudelle maailmanlaajuisesti”, Kerminen jatkaa.

Rockwood Holdings Inc. on maailmanlaajuisesti johtava erikoiskemikaaleihin ja erikoismateriaaleihin keskittyvä yritys. Rockwoodin maailmanlaajuinen henkilöstömäärä on noin 10 000 ja sen liikevaihto on noin 3,1 miljardia dollaria. Yhtiö keskittyy maailmanlaajuisiin erikoiskemikaalien, pigmenttien ja lisäaineiden sekä erikoismateriaalien markkinoihin.

Kemira Oyj on maailmanlaajuinen kemianalan konserni, jolla on johtava asema valitsemissaan asiakassegmenteissä. Kemiran neljä liiketoiminta-aluetta, Kemira Pulp&Paper, Kemira Water, Kemira Specialty ja Kemira Coatings tarjoavat asiakkailleen kokonaisratkaisuja, osaamista ja korkealaatuisia tuotteita. Kemira palvelee sellu- ja paperiteollisuudessa, vedenpuhdistuksessa, maalaamisessa ja kemianteollisuudessa. Vuonna 2007 Kemiran liikevaihto oli noin 2,8 miljardia euroa ja henkilömäärä noin 10 000. Kemira toimiii 40 maassa.

Timo Leppä, viestintäjohtaja

Harri Kerminen, toimitusjohtaja, Kemira Oyj
Puh. 010 862  1801

Hannu Virolainen, liiketoimintajohtaja, Kemira Specialty
Puh. 050 500 4001

Kemiran tavoitteena on olla toimialoillaan johtava maailmanlaajuinen kemianyhtiö, jonka liiketoiminnoilla on ainutlaatuinen kilpailuasema valituissa asiakassegmenteissä. Kemiran neljä liiketoiminta-aluetta: Kemira Pulp&Paper, Kemira Water, Kemira Specialty ja Kemira Coatings tarjoavat asiakkailleen kokonaisratkaisuja, osaamista ja korkealaatuisia tuotteita. Kemira palvelee sellu- ja paperiteollisuudessa, vedenpuhdistuksessa, maalaamisessa ja kemianteollisuudessa.
Vuonna 2007 Kemiran liikevaihto oli noin 2,8 miljardia euroa ja henkilömäärä 10 000. Kemira toimii 40 maassa.