05.02.2007 - Lehdistötiedote

Kemira myi viimeisen osan lannoiteliiketoiminnastaan

Kemira on myynyt omistusosuutensa (50 %) Kemira Arab Potash Company Ltd:stä (Kemapco) Arab Potash Company Ltd:lle (APC). Kemira on nyt myynyt strategiansa mukaisesti kaikki ne vesiliukoisia lannoitteita valmistavat yhtiönsä, jotka jäivät jäljelle Kemira GrowHow:n Kemira Oyj:stä irtautumisen jälkeen vuonna 2004. Liiketoimintamyynnillä ei ole merkittävää vaikutusta Kemiran tulokseen.
Kemapco sijaitsee Aqabassa, Jordaniassa ja se tuottaa kaliumnitraattia ja diakalsiumfosfaattia. Kemapco on yhteisyritys, jonka perustivat vuonna 1999 Kemira Danmark A/S, APC ja Danish Industrialisation Fund for Developing Countires (IFU). Kemapco työllistää tällä hetkellä 225 henkilöä. Kemira jatkaa tehtaan kaliumnitraatin myyntiä yhden vuoden siirtymäajan verran.
Hannu Virolainen, johtaja
p. 010 862 1684, gsm 050 500 4001
Timo Leppä, viestintäjohtaja
p. 010 862 1700, gsm 050 301 6800
Kemira on kemianyhtiö, jolla on neljä toimialaa: sellu- ja paperikemikaalit, vedenpuhdistuskemikaalit, erikoiskemikaalit sekä maalit. Kemira on toimialoillaan johtava maailmanlaajuinen yhtiö, jonka liiketoiminnoilla on ainutlaatuinen kilpailuasema ja suuri keskinäinen synergia.
Vuonna 2005 Kemiran liikevaihto oli noin 2 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 8 000. Kemira toimii 40 maassa.