03.12.2018 - Lehdistötiedote

Kemira on perustanut yhteisyrityksen Kiinassa

3.12.2018 klo 9.00

Kemira on perustanut yhteisyrityksen Kiinassa

Kemira on saanut lopulliset viranomaisluvat ja saattanut päätökseen kaupan, josta tiedotettiin 29.9.2017. Kemira on perustanut yhteisyrityksen kiinalaisen AKD-vahavalmistajan kanssa. Kemira muodostaa Shandong Tiancheng Wanfeng Chemical Technologyn kanssa (”TC Wanfeng”) yhteisyrityksen Kemira TC Wanfeng Chemicals Yanzhou (”NewCo”).

NewCo vahvistaa Kemiran asemaa maailman johtavana sellu- ja paperiteollisuuden kemikaalien valmistajana. NewCo tulee valmistamaan pääasiassa AKD-vahaa ja sen keskeistä raaka-ainetta, rasvahappokloridia (FACL). Pääosin uusiutuvasta raaka-aineesta valmistettu AKD-vaha on liimausaine, jota käytetään estämään nesteiden imeytyminen kartongin ja paperin valmistuksessa. Kemira on globaalisti johtava liimausaineiden valmistaja.

Taaksepäin suuntautuva integraatio laajentaa Kemiran asemaa arvoketjussa. NewCo tarjoaa korkealaatuista AKD-vahaa ja on maailman suurin AKD-vahan tuotantolaitos merkittävästi lisäten Kemiran AKD-kapasiteettia. NewCon tehdas sijaitsee samalla tehdasalueella kuin Kemiran ensimmäinen AKD-vahatehdas Yanzhoussa Kiinassa. Kahden tuotantolaitoksen läheisyys tuo operatiivisia synergiaetuja. NewCon tehdas tarjoaa kasvumahdollisuuksia myös muissa kemikaaleissa.

NewCo aikoo valmistaa myös polyalumiinikloridia (PAC), joka on vedenkäsittelyssä käytettävä koagulantti eli saostuskemikaali. Kemikaalituotanto alkaa vuoden 2019 toisella vuosipuoliskolla, kun tarvittavat investoinnit ja käyttöönottovaihe on saatu päätökseen.

”Yhteisyritys on hyvä strateginen liike. Vahvistamme asemaamme markkinoilla laadukkaalla tuotteella ja turvaamme AKD-vahan keskeisen raaka-aineen saatavuuden. Uusi tuotantolaitos takaa meille tarvittavan kapasiteetin, ja globaali toimitusketju auttaa palvelemaan paremmin asiakkaitamme. Samalla se vauhdittaa entisestään kasvuamme APAC-alueella,” sanoo Kim Poulsen, President, Pulp & Paper.

Kemiran omistusosuus NewCosta on 80 prosenttia ja TC Wanfengin 20 prosenttia. Investoinnin arvo 80 prosentin omistusosuudella on noin 55 miljoonaa euroa. Kemiralla on optio lunastaa lähivuosina TC Wanfengin 20 prosentin omistus ennalta sovituin ehdoin

Kim Poulsen, President, Pulp & Paper
Puh. 050 387 2063

Nichlas Kavander, SVP, Commercial, Pulp & Paper, APAC
Puh. +86 2180214811

Olli Turunen, sijoittajasuhdejohtaja
Puh. 040 552 8907

Kemira on globaali kemianyhtiö, joka palvelee asiakkaita runsaasti vettä käyttävillä teollisuudenaloilla. Tarjoamme asiantuntemusta, sovellusosaamista ja kemikaaleja, jotka parantavat asiakkaidemme tuotteiden laatua sekä prosessi- ja resurssitehokkuutta. Keskitymme massa- ja paperi-, öljy- ja kaasuteollisuuteen sekä veden käsittelyyn. Vuonna 2017 Kemiran liikevaihto oli noin 2,5 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 732. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.