27.02.2014 - Lehdistötiedote

Kemira ostaa BASF:n AKD-emulsioliiketoiminnan

27.2.2014, klo 10.00 (CET+1)

BASF ja Kemira ilmoittivat tänään, että Kemira ostaa BASF:n maailmanlaajuisen alkyyliketeenidimeeri (AKD)-emulsioliiketoiminnan. Yrityskaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2014 ensimmäisen puoliskon aikana.

”Kemira on maailmanlaajuisesti johtaja paperi- ja massakemiassa ja johtava paperiteollisuuden liimaustuotteiden toimittaja. AKD-emulsioliiketoiminnan hankinta on yksi osa strategiamme toteuttamista ja vahvistaa entisestään mahdollisuuksiamme palvella paperiteollisuudenasiakkaitamme etenkin Manner-Euroopan markkinoilla, sanoi Kenneth Nystén, Senior Vice President, Regional Business Unit Paper EMEA.

Tämän yrityskaupan avulla BASF, paperikemikaalien johtava toimittaja, optimoi edelleen paperikemikaalivalikoimaansa keskittymällä asiakkaiden tarpeisiin kohdistettuihin tuotteisiin ja ratkaisuihin, jotka parantavat paperikoneiden tehokkuutta ja vähentävät tuotannon kokonaiskustannuksia. ”Viimeaikaisen ilmoituksemme mukaisesti olemme arvioineet kaikki AKD-emulsioliiketoiminnan strategiset vaihtoehdot ja saaneet Kemirasta erinomaisen kumppanin, joka takaa liiketoiminnan sujuvan siirtymisen ja keskeytymättömän toimituksen asiakkaille”, sanoi Andreas Tuerk, Senior Vice President, Paper Chemicals Europe.

Osapuolet ovat sopineet, ettei yrityskaupan taloudellisia yksityiskohtia julkisteta.

BASF

Thomas Nonnast
Corporate Media Relations
Puh.: +49 30 206 2950-34
thomas.nonnast@basf.com

Andrea Hoerdt
Global Communications Paper Chemicals
Puh.: +41 61 63-60644
andrea.hoerdt@basf.com

Leena Lie
SVP, Communications and Corporate Responsibility
Puh: 040 745 7943
leena.lie@kemira.com

Kenneth Nystén
SVP, RBU Paper EMEA
Puh: +49 15154407955
kenneth.nysten@kemira.com

BASF on maailman johtava kemianyhtiö: The Chemical Company. Sen tuotevalikoima kattaa tuotteet niin kemikaaleista muoveihin, tuottavuutta lisääviin tuotteisiin, sadon suojaustuotteisiin kuin öljyyn ja kaasuun. Me yhdistämme taloudellisen menestyksen ympäristönsuojeluun ja yhteiskuntavastuuseen. Tieteen ja innovaation avulla me autamme miltei jokaisen teollisuuden alan asiakkaitamme kohtaamaan yhteiskunnan nykyiset ja tulevat tarpeet. Tuotteemme ja ratkaisumme mahdollistavat resurssien säästämisen, ravinnon varmistamisen ja elämänlaadun parantamisen. Tämä panos on sisällytetty yrityksemme lupaukseen: Rakennamme kestävää tulevaisuutta kemiaan pohjaavien ratkaisujemme avulla. Vuonna 2012 BASF:n liikevaihto oli 72,1 miljardia euroa ja henkilöstömäärä vuoden loppuun mennessä oli 110 000. BASF:n osakkeet on listattu Frankfurtin (BAS), Lontoon (BFA) ja Zürichin (AN) pörsseissä. Lisätietoja BASF:sta saatavilla internet-osoitteesta www.basf.com.

Kemira on globaali kemianyhtiö, joka palvelee asiakkaita runsaasti vettä käyttävillä teollisuudenaloilla. Tarjoamme asiantuntemusta ja kemikaaleja, jotka parantavat asiakkaidemme vesi-, energia- ja raaka-ainetehokkuutta. Keskitymme massa- ja paperi-, öljy- ja kaivosteollisuuteen sekä veden käsittelyyn. Vuonna 2013 Kemiran liikevaihto oli 2,2 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 4 500. Kemiran osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.