23.12.2013 - Pörssitiedote

Kemira Oyj myy ChemSolutionsiin kuuluvan muurahaishappoliiketoimintansa Taminco Corporationille

23.12.2013 klo 9.00 (CET+1)

Kemira on allekirjoittanut tänään sopimuksen muurahaishappoliiketoimintansa myymisestä Tamincolle (Allentown, Pennsylvania, Yhdysvallat). Myytyjen liiketoimintojen, sisältäen rehunsäilöntätuotteet ja lentokenttäkiitoratojen jäänestoaineet, yhteenlaskettu liikevaihto oli noin 140 miljoonaa euroa vuonna 2012. Yrityskaupan mukana uudelle omistajalle siirtyy Oulussa toimiva muurahaishapon tuotantolaitos ja noin 160 työntekijää. Yrityskaupan toteuttaminen edellyttää tavanomaisten kaupan toteuttamiseen liittyvien ehtojen täyttämistä ja sen odotetaan toteutuvan vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Kauppahinnaksi on sovittu 140 miljoonaa euroa, ja se maksetaan kokonaan kaupan toteuttamishetkellä. Kemira odottaa kirjaavansa kaupan johdosta kertaluonteisen myyntivoiton vuoden 2014 ensimmäiselle neljännekselle.

ChemSolutions-segmentin muu liiketoiminta eli natriumperkarbonaattituotanto jää Kemiralle ja se tullaan raportoimaan Paper-segmentissä. Kun yrityskauppa on saatettu päätökseen, ChemSolutions-segmentti lakkautetaan.

– ChemSolutionsin liiketoiminta on vankalla pohjalla ja menestyy hyvin. Se ei kuitenkaan tarjoa synergiaetuja Kemiran keskeisille veteen liittyville liiketoiminnoille. Kun muurahaishappoliiketoiminnasta luovutaan, Kemirasta tulee pelkästään veteen keskittyvä kemian alan yhtiö, jolla on kolme segmenttiä: Paper, Oil & Mining ja Municipal & Industrial. Vuoden 2013 aikana Kemira on menestyksekkäästi myynyt useita liiketoimintoja, jotka eivät olleet Kemiran kannalta keskeisiä. Yritysmyyntien jälkeen yritysjohdon resurssit ja rahoitusmahdollisuudet keskitetään pelkästään strategisten liiketoimintojen kasvattamiseen ja niiden kannattavuuden parantamiseen, Kemiran toimitusjohtaja Wolfgang Büchele toteaa.

– Johtavana erikoiskemikaalien tuottajana tunnettu Taminco näkee innostavana mahdollisuuden edistää pitkän aikavälin strategiaansa laajentua keskeisille markkinoille korkealaatuisten, erikoisalaa edustavien liiketoimintojen hankintojen avulla. Pääsymme muurahaishappomarkkinoille antaa meille mahdollisuuden hyödyntää nykyistä osaamistamme ja laajentua houkutteleville tuotealueille. Lisäksi saavutamme synergioita, jotka lisäävät entisestään luomaamme lisäarvoa sidosryhmillemme, Tamincon toimitusjohtaja Laurent Lenoir sanoo. Olemme iloisia voidessamme toivottaa ChemSolutionsin työntekijät tervetulleeksi Tamincoon ja yhdessä jatkaa Tamincon maailmanlaajuisen erikoiskemikaalien johtoaseman kasvattamista.

Hannu Virolainen, johtaja, ChemSolutions-segmentti

Matti Lapinleimu, yritysjärjestelyistä vastaava johtaja

Tero Huovinen, sijoittajasuhdejohtaja
010 862 1980

Kemira on kansainvälinen kemian alan yhtiö, jonka keskeisiä asiakkaita ovat runsaasti vettä kuluttavat teollisuudenalat. Tarjoamme asiantuntemusta ja kemikaaleja asiakkaidemme vesi-, energia- ja raaka-ainetehokkuuden parantamiseksi. Olemme vahvimmillamme paperi- ja massateollisuudessa, öljy- ja kaasualalla, kaivostoiminnassa ja vedenkäsittelyssä. Vuonna 2012 Kemiran liikevaihto oli 2,2 miljardia euroa. Henkilöstön määrä oli 4 900. Kemiran osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinkiin.

Taminco on maailman suurin integroitu alkyyliamiinien ja niiden johdannaisten valmistaja. Tamincon tuotteita käytetään valmistettaessa päivittäin tarvittavia tuotteita maatalouden, vedenkäsittelyn, henkilökohtaisen hygienian ja kodin kunnossapidon tarpeisiin, eläinten rehuissa sekä öljyn ja kaasun loppukäyttäjämarkkinoilla. Tamincon tuotteiden avulla lopputuotteiden ominaisuuksia parannetaan ja suorituskykyä tehostetaan. Taminco työllistää noin 850 henkilöä. Tämä yritys toimii 19 maassa. Sillä on seitsemän tuotantolaitosta Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Aasiassa.