14.02.2013 - Pörssitiedote

Kemira vahvistaa keskittymistään vesi-intensiivisiin teollisuudenaloihin myymällä osuutensa yhteisyritys Sachtlebenistä Rockwoodille

14.2.2013 klo 14.00 (CET+1)

Kemira Oyj ja Rockwood Holdings Inc. ovat tänään allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaan Rockwood ostaa Kemiran osakeomistuksen (39 %) titaanidioksidia valmistavasta yhteisyritys Sachtleben GmbH:sta. Kauppahinta on 97,5 miljoonaa euroa ja se vaikuttaa positiivisesti Kemiran kassavirtaan vuoden 2013 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Kemira tekee noin  25 miljoonan euron kertaluonteisen alaskirjauksen, joka vaikuttaa Kemiran raportoituun liikevoittoon vuoden 2013 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Sachtleben GmbH, joka muodostettiin syyskuussa vuonna 2008 yhdistämällä Kemira Oyj:n ja Rockwood Holdings Inc:in titaanidioksidiliiketoiminnot, on yksi johtava titaanidioksidipigmenttien erikoislaatujen valmistaja. Titaanidioksidin erikoislaatuja käytetään synteettisissä kuiduissa, painoväreissä, kosmetiikassa, lääkevalmisteissa ja ruokateollisuudessa.

”Perustimme yhteisyrityksen syyskuussa 2008, mistä lähtien viestimme on ollut, että titaanidioksidiliiketoiminta ei ole osa Kemiran ydinliiketoimintaa. Olen tyytyväinen, että voimme irrottautua liiketoiminnasta yhteisyrityksen molemmille osapuolille sopivalla tavalla. Titaanidioksidiliiketoiminnasta luopuminen on jälleen yksi saavutettu etappi vesistrategiamme toteutuksessa. Vapautamme resursseja sekä rahoituksen että johtamisen osalta ja voimme  keskittyä täysin sekä kasvuun että aiemmin ilmoitetun ”Fit for Growth” -uudelleenjärjestelyohjelman toteuttamiseen,” sanoo Kemiran toimitusjohtaja Wolfgang Büchele.

Matti Lapinleimu, yritysjärjestelyistä vastaava johtaja
Puh. +358 10 862 1786

Tero Huovinen, sijoittajasuhdejohtaja
Puh. +358 10 862 1980

Rockwood Holdings Inc.
Nahla A. Azmy, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja
Puh. +1 609 524 1109

Kemira on kansainvälinen vesikemian yhtiö, jonka liikevaihto on yli 2 miljardia euroa. Sen keskeisiä asiakkaita ovat runsaasti vettä kuluttavat teollisuudenalat. Kemira tarjoaa veden laadun ja määrän hallintaratkaisuja, joilla lisätään asiakkaiden energia-, vesi- ja raaka-ainetehokkuutta. Kemiran visiona on olla johtava vesikemian yhtiö.

www.vesijalanjalki.fi