01.12.2021 - Lehdistötiedote

Cascades valitsi Kemiran uuden kierrätyskartonkia valmistavan tehtaansa ensisijaiseksi kemikaalitoimittajaksi Pohjois-Amerikassa

Kemira Oyj, Lehdistötiedote, 1.12.2021 klo 10.00

Kemira on valittu Pohjois-Amerikassa kierrätyskartonkia valmistavan Cascades:in ensisijaiseksi kemikaalitoimittajaksi. Cascades on johtava kanadalainen ympäristöystävällisten pakkausmateriaalien valmistaja, joka muuntaa Bear Islandissa Virginiassa toimivan paperikoneensa kartonkikoneeksi. Kone tulee valmistamaan 100% kierrätettävää lainerikartonkia ja keskineliöpainon kartonkia Pohjois-Amerikan markkinoille.

Kemira toimittaa koneelle valtaosan prosessi- ja lopputuotteen ominaisuuksia parantavista kemikaaleista ja kemian sovellusosaamisesta. Nämä vaikuttavat merkittävästi koko valmistusprosessiin Bear Islandin tehtaalla. Muutosprojektin odotetaan valmistuvan vuoden 2022 loppuun mennessä. Täydellä tuotantokapasiteetilla tehdas tuottaa vuodessa noin 465,000 tonnia kartonkia.

“Paperikoneen muuntaminen uuden paperilajin tuotantoon ja vastaamaan uusia laatuvaatimuksia on haastava tehtävä ja vaatii koneella käytettävän kemian täydellistä uudistusta ja optimointia. Olemme ylpeitä, että Cascades valitsi Kemiran kumppanikseen tässä mittavassa uudistuksessa. Tarjoamamme paperikoneen kokonaiskemian ratkaisumalli ja sovellusosaaminen auttavat tehdasta saavuttamaan asetetut laatuvaatimukset ja tuotannon tehokkuustavoitteet nopeasti”, sanoo Tuija Pohjolainen-Hiltunen, Kemiran sellu- ja paperikemikaalisegmentin kaupallinen johtaja Pohjois- ja Etelä-Amerikassa.

Koneen käynnistymisen jälkeen Kemira jatkaa kemikaalitoimituksia tehtaalle ja tuo lisäksi rinnalle toimintaa tehostavia digitaalisia ratkaisuja. “Kemira KemConnect-nimellä tunnetut digitaaliset palvelumme mahdollistavat kemiaan liittyvän prosessiperformanssin optimoinnin reaaliajassa ja jopa ennustamisen joitain tunteja eteenpäin. Tämä tarjoaa monia mahdollisuuksia laadun ja tuottavuuden tehostamiseen entisestään”, toteaa Tuija Pohjolainen-Hiltunen.

Tuija Pohjolainen-Hiltunen
Sellu- ja paperikemikaalisegmentin kaupallinen johtaja
Kemira, Pohjois- ja Etelä-Amerikka
tuija.pohjolainen-hiltunen@kemira.com

Kemira on maailman johtava kestäviä kemikaaliratkaisuja runsaasti vettä käyttäville teollisuudenaloille valmistava yhtiö. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja asiantuntemukseen. Keskitymme massa- ja paperiteollisuuteen, vedenkäsittelyyn sekä öljy- ja kaasuteollisuuteen. Vuonna 2020 Kemiran liikevaihto oli noin 2,4 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.