17.11.2021 - Lehdistötiedote

Kemira laajensi vedenkäsittelykemikaalien tuotantokapasiteettia Isossa-Britanniassa

Kemira Oyj, Lehdistötiedote, 17.11.2021 klo 11.30

Kemira laajensi vedenkäsittelykemikaalien tuotantokapasiteettia Isossa-Britanniassa

Kemiran tuotantokapasiteetin laajennushanke Isossa-Britanniassa on valmistunut. Rautapohjaisten vedenkäsittelykemikaalien tuotanto kasvaa Goolen tuotantolaitoksessa 15.11. alkaen yli 100 000 tonnilla vuodessa. Kemira lisäsi jo tammikuussa 2021 alumiinipohjaisten vedenkäsittelykemikaalien tuotantoa Ellesmere Portin tuotantolaitoksessa 30 000 tonnilla.

”Toisen investointivaiheen valmistuttua Kemiran markkina-asema vahvistuu entisestään Ison-Britannian markkinoilla. Tämä varmasti helpottaa osaltaan vedenkäsittelykemikaalien haastavaa toimitustilannetta Isossa-Britanniassa”, sanoo Craig Leishman, joka työskentelee Kemiran myyntipäällikkönä Isossa-Britanniassa.

Kemira valmistaa yli 350 000 tonnia vedenkäsittelykemikaaleja neljässä tuotantolaitoksessaan Isossa-Britanniassa: Ellesmere Portissa, Goolessa, Bradfordissa ja Teesportissa. Tuotteita käytetään vedenkäsittelylaitoksissa juomaveden valmistamiseen luonnon pintavesistä. Näiden kemikaalien avulla raakavedestä poistetaan hiukkaset, väri, levät ja haitalliset bakteerit, minkä jälkeen vesi on valmis lopullista desinfiointia varten. Jätevedenkäsittelylaitoksissa vedenkäsittelykemikaaleilla poistetaan liiallisia ravinteita vedestä, mikä suojaa luonnollisia vesiresursseja.

Monika Epenstein
päällikkö, viestintä ja sidosryhmäsuhteet
monika.epenstein@kemira.com

Kemira on maailman johtava kestäviä kemikaaliratkaisuja runsaasti vettä käyttäville teollisuudenaloille valmistava yhtiö. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja asiantuntemukseen. Keskitymme massa- ja paperiteollisuuteen, vedenkäsittelyyn sekä öljy- ja kaasuteollisuuteen. Vuonna 2020 Kemiran liikevaihto oli noin 2,4 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.