12.09.2022 - Lehdistötiedote

Kemira myy valtaosan väriaineliiketoiminnastaan ChromaScapelle

Kemira Oyj, lehdistötiedote, 12.9.2022 klo 17.00

Kemira on allekirjoittanut lopullisen sopimuksen yhtiön väriaineliiketoiminnan myynnistä yhdysvaltalaiselle ChromaScape LLC:lle. Väriaineliiketoiminnan liikevaihto oli noin 50 miljoonaa euroa vuonna 2021. Kaupan odotetaan toteutuvan ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. ChromaScapelle siirtyy 67 Kemiran työntekijää kaupan myötä. Kauppaan kuuluu myös Kemiran tuotantolaitos Etelä-Carolinassa Goose Creekin Bushy Park -teollisuusalueella. Kemira pitää APAC-alueen väriaineliiketoiminnan itsellään.

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että strateginen tavoitteemme Kemiran tuotevalikoiman tehostamiseksi edistyy. ChromaScape on värikemiaan keskittyvä, tunnettu toimija, joka pystyy jatkossa luomaan merkittävää lisäarvoa yhteiselle asiakaskunnallemme. Jatkamme mielellämme yhteistyötä  ChromaScapen kanssa, kun kauppa saadaan päätökseen”, sanoo Kemira Oyj:n Pulp & Paper-segmentin globaalien tuotelinjojen ja liiketoiminnan kehityksen johtaja Antti Matula.

”Tämän sopimuksen myötä pystymme laajentamaan jo ennestään vahvaa asemaamme paperivärimarkkinoilla. Toivotamme Kemiran kokeneet työntekijät tervetulleeksi tiimiimme. Odotamme kovasti tulevaa yhteistyötä Kemiran kanssa”, sanoo ChromaScape LLC:n toimitusjohtaja Seth Tomasch.

Kemiran värinainevalikoimaan kuuluvat emäksiset ja suorat värit, orgaaniset pigmentit ja erikoisväriaineet. Niitä käytetään laajalti erilaisissa paperi- ja pakkaussovelluksissa, esimerkiksi pehmopapereissa, kartongeissa, sanomalehtipapereissa ja korujen, kosmetiikan ja ruoan pakkauksissa.

Antti Matula, johtaja, Pulp&Paper segmentti, globaalit tuotelinjat ja liiketoiminnan kehitys
Puh. +358 50 570 3576
antti.matula@kemira.com

Mikko Pohjala, sijoittajasuhdejohtaja
Puh. +358 40 838 0709
mikko.pohjala@kemira.com

Kemira on maailman johtava kestäviä kemikaaliratkaisuja runsaasti vettä käyttäville teollisuudenaloille valmistava yhtiö. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja asiantuntemukseen. Keskitymme massa- ja paperiteollisuuteen, vedenkäsittelyyn sekä energiateollisuuteen. Vuonna 2021 Kemiran liikevaihto oli noin 2,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

ChromaScape LLC on erikoisväriaineiden ja lisäaineiden toimittaja, joka tarjoaa korkealuokkaisia tuotteita monille eri teollisuudenaloille. ChromaScapella on väriaineteollisuudesta yhteensä yli 100 vuoden kokemus, johon sisältyy ylimmän johdon, strategian ja operatiivisen tason kokemusta startup-yrityksistä Fortune 300 -listan yhtiöihin. ChromaScapella on viisi tuotanto- ja jakelulaitosta eri puolilla Yhdysvaltoja.
Specialty Chemical Manufacturing | ChromaScape