05.05.2023 - Lehdistötiedote

Kemira on saattanut päätökseen väriaineliiketoimintakaupan ChromaScapen kanssa

Kemira Oyj, lehdistötiedote, 5.5.2023 klo 9.00

Kemira on saattanut päätökseen väriaineliiketoimintakaupan ChromaScapen kanssa

Kemira on saattanut päätökseen väriaineliiketoimintakaupan ChromaScapen kanssa 4.5.2023.

Kemira allekirjoitti lopullisen sopimuksen yhtiön väriaineliiketoiminnan myynnistä yhdysvaltalaiselle ChromaScape LLC:lle syyskuussa 2022. Väriaineliiketoiminnan liikevaihto oli noin 50 miljoonaa euroa vuonna 2022. ChromaScapelle siirtyy 59 Kemiran työntekijää kaupan myötä. Kauppaan kuuluu myös Kemiran tuotantolaitos Etelä-Carolinassa Goose Creekin Bushy Park -teollisuusalueella. Kemira pitää APAC-alueen väriaineliiketoiminnan itsellään.

Kemiran värinainevalikoimaan kuuluvat emäksiset ja suorat värit, orgaaniset pigmentit ja erikoisväriaineet. Niitä käytetään laajalti erilaisissa paperi- ja pakkaussovelluksissa, esimerkiksi pehmopapereissa, kartongeissa, sanomalehtipapereissa ja korujen, kosmetiikan ja ruoan pakkauksissa.

Antti Matula, johtaja, Pulp&Paper segmentti, globaalit tuotelinjat ja liiketoiminnan kehitys

Puh. +358 50 570 3576

antti.matula@kemira.com

Terhi Kivinen, viestintäjohtaja

Puh. +358 40 848 4001

terhi.kivinen@kemira.com

Kemira on yksi maailman johtavista kestäviä kemikaaliratkaisuja runsaasti vettä käyttäville teollisuudenaloille valmistavista yhtiöistä. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja palveluihin. Keskitymme massa- ja paperiteollisuuteen, vedenkäsittelyyn sekä energiateollisuuteen. Vuonna 2022 Kemiran liikevaihto oli noin 3,6 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

ChromaScape LLC on erikoisväriaineiden ja lisäaineiden toimittaja, joka tarjoaa korkealuokkaisia tuotteita monille eri teollisuudenaloille. ChromaScapella on väriaineteollisuudesta yhteensä yli 100 vuoden kokemus, johon sisältyy ylimmän johdon, strategian ja operatiivisen tason kokemusta startup-yrityksistä Fortune 300 -listan yhtiöihin. ChromaScapella on viisi tuotanto- ja jakelulaitosta eri puolilla Yhdysvaltoja.

Specialty Chemical Manufacturing | ChromaScape