22.03.2007 - Lehdistötiedote

Kemira ostaa Arkeman vesikemikaaliliiketoiminnan

Kemira Water on sopinut Arkeman epäorgaanisiin saostuskemikaaleihin perustuvan vesikemikaaliliiketoiminnan ostamisesta. Arkeman vesikemikaaliliiketoiminnan liikevaihto oli vuonna 2006 noin 19 miljoonaa euroa.
Arkeman vesikemikaaliliiketoiminta sisältää kolme tuotantoyksikköä, jotka sijaitsevat Ranskassa ja Espanjassa. Yritysoston myötä Kemira parantaa markkina-asemaansa epäorgaanisten saostuskemikaalien osalta Ranskassa ja Espanjassa.
Kauppa vaatii toteutuakseen Arkeman henkilöstön edustajien kuulemisen ja kilpailuviranomaisten hyväksynnän.
Kemiran vesikemikaaliliiketoiminnasta vastaava Kemira Water on maailman johtava epäorgaanisten saostuskemikaalien toimittaja ja kolmanneksi suurin polymeerien toimittaja. Kemira Water tarjoaa vedenpuhdistus- ja lietteenkäsittelyratkaisuja kunnallisille ja yksityisille vedenpuhdistamoille sekä teollisuuteen. Vuonna 2006 Kemira Waterin liikevaihto oli noin 468 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 2000 henkilöä. Vesikemikaaliliiketoimintaa on noin 30 maassa.

Kemira Water
Mats Jungar, President, tel. +358 (0)10 862 1028, Mobile +358 (0) 40 707 4943
Stig Bache, Senior Vice President, tel. +47 69 35 85 85, Mobile +47 90 05 06 20

Kemira on kemianyhtiö, jolla on neljä liiketoiminta-aluetta: Kemira Pulp&Paper, Kemira Water, Kemira Specialty ja Kemira Coatings. Kemira on toimialoillaan johtava maailmanlaajuinen yhtiö, jonka liiketoiminnoilla on ainutlaatuinen kilpailuasema ja suuri keskinäinen synergia.
Vuonna 2006 Kemiran liikevaihto oli noin 2,5 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 9 000. Kemira toimii 40 maassa.