14.12.2012 - Pörssitiedote

Kemira Oyj myy ChemSolutionsin elintarvike- ja lääketeollisuuden liiketoiminnot Niacetille

14.12.2012 klo 9.30 (CET+1)

Kemira Oyj on allekirjoittanut tänään sopimuksen, jonka mukaan Kemira myy Kemiran ChemSolutionsiin kuuluvat elintarvike- ja lääketeollisuuden liiketoiminnot sekä asetaattipohjaisten kemikaalien liiketoiminnon Niacetille (Niagara Falls, USA). Kaupassa Kemira ChemSolutions B.V:n kaikki osakkeet ja Tielin (NL) tuotantolaitos siirtyvät Kemira Oyj:ltä Niacetille. ChemSolutionsin muut liiketoiminnot mukaan lukien kemikaali-, rehu- ja jäänpoistoliiketoiminnot, jotka liittyvät Kemiran muurahaishapon tuotantoon Oulussa, jäävät Kemiralle.

Myytyjen liiketoimintojen yhteenlaskettu liikevaihto on noin 50 miljoonaa euroa. Kaupan myötä Niacetille siirtyy 90 työntekijää. Kauppa on tarkoitus saattaa päätökseen 31. tammikuuta 2013.

Kauppahinnaksi on sovittu 82 miljoonaa euroa, joka vaikuttaa positiivisesti Kemiran rahavirtaan vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä. Kemira kirjaa kauppaan liittyen noin 18 miljoonan euron kertaluonteisen alaskirjauksen, joka vaikuttaa Kemiran liikevoittoon vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä.

– ”Strategiansa mukaisesti Kemira keskittyy veden laadun ja määrän hallinnan tuotteisiin ja sovelluksiin. ChemSolutionsin elintarvike- ja lääketeollisuuden liiketoiminnot sekä asetaattipohjaisten kemikaalien liiketoiminto eivät kuulu ydinliiketoimintaamme. Näistä toiminnoista on enemmän hyötyä Niacetin nykyisessä portfoliossa, ja Niacet on sitoutunut edelleen kehittämään näitä liiketoimintoja”, Kemiran toimitusjohtaja Wolfgang Büchele sanoo.

– ”Olemme tällä hetkellä Yhdysvaltain johtava propionaattien ja asetaattien valmistaja, joka keskittyy leipomo- ja lääketeollisuuteen. Kauppa sopii täydellisesti strategiaamme kehittyä maailmanlaajuiseksi toimijaksi kyseisillä teollisuudenaloilla. Tämä on erittäin mielenkiintoinen mahdollisuus Niacetille, ja uskomme kaupan toteutuessaan edistävän sekä Niagara Fallsin että uuden Alankomaiden tuotantolaitoksemme menestystä”, Niacetin varatoimitusjohtaja Kelly Brannen sanoo. Saumattoman siirtymisen takaamiseksi asiakkaille ja Tielin työntekijöiden toivottamiseksi tervetulleiksi Niacetin perheeseen Niacetin varatoimitusjohtaja Larry Montani siirtyy Tieliin.

Frank Wegener, ChemSolutionsin toimitusjohtaja
Puh. +31 344 63 91 10

Matti Lapinleimu, fuusioista ja yrityskaupoista vastaava johtaja
Puh. +358 10 862 1786

Tero Huovinen, sijoittajasuhdejohtaja
Puh. +358 10 862 1980

Niacet Corporation
Earl Wells, e3communications
Puh. +1 716 553 5225

Kemira on kansainvälinen vesikemian yhtiö, jonka liikevaihto on yli 2 miljardia euroa. Sen keskeisiä asiakkaita ovat runsaasti vettä kuluttavat teollisuudenalat. Kemira tarjoaa veden laadun ja määrän hallintaratkaisuja, joilla lisätään asiakkaiden energia-, vesi- ja raaka-ainetehokkuutta. Kemiran visiona on olla johtava vesikemian yhtiö.

www.vesijalanjalki.fi

Vuonna 1924 perustettu Niacet on ollut perheomistuksessa vuodesta 1978. Yritys valmistaa propionaatteja, asetaatteja, metyylikloridihappoa ja muita emulgointiaineita pääasiassa leipomo- ja lääketeollisuuteen.

www.niacet.com