21.06.2022 - Lehdistötiedote

Kemira perustaa uuden Growth Accelerator ‑yksikön – tiimin johtajaksi on nimitetty Sampo Lahtinen

Kemira Oyj, Lehdistötiedote, 21.6.2022 klo 9.00

Kemira perustaa uuden Growth Accelerator ‑yksikön, joka tukee Kemiran pitkän aikavälin kasvua valikoiduissa strategiahankkeissa. Uudella yksiköllä on kaksi päätavoitetta: uusien ja ainutlaatuisten biomateriaalien kaupallistamisen vauhdittaminen Kemiran nykyisillä markkina-alueilla ja liiketoimintamahdollisuuksien luominen uusilla markkinoilla sekä Kemiran nykyisille että uusille tuotteille.

Kemiran strategia tähtää pitkän aikavälin kasvuun vastuullisuuden kautta. Kemira haluaa olla johtava vastuullisten kemikaaliratkaisujen tarjoaja. Lisäksi tavoitteeksi on asetettu kasvattaa biopohjaisista tuotteista tuleva liikevaihto yli 500 miljoonaan euroon vuoteen 2030 mennessä. Uuden yksikön perustaminen on konkreettinen edistysaskel, joka auttaa Kemiraa strategian toteuttamisessa.

Kemiran EMEA-alueen T&K- ja tutkimusjohtaja Sampo Lahtinen on valittu johtamaan uutta yksikköä (SVP Growth Accelerator). Tehtävässään hän raportoi Kemiran toimitusjohtaja Jari Rosendalille.

”Pitkän aikavälin kasvun edistäminen ja ainutlaatuisten innovaatioiden kaupallistaminen kemianteollisuudessa edellyttää pitkäkestoista sitoutumista ja sinnikkyyttä. Uusi Growth Accelerator ‑yksikkö voi painotuksensa, sitoutumisensa ja valtuuksiensa ansiosta vauhdittaa uusien tuotteidemme kaupallistamista ja laajentumista uusille markkinoille. Olen innoissani koko Kemiran puolesta ja myös siksi, että saan mahdollisuuden johtaa tätä uutta hanketta”, kertoo Sampo Lahtinen.

”On hienoa päästä julkistamaan tämä uusi yksikkö, sillä se on selkeä osoitus siitä, että toteutamme strategiaamme järjestelmällisesti ja tavoittelemme kasvua. Toivotan myös Sampo Lahtisen tervetulleeksi uuden yksikön johtoon. Hän on kokenut johtaja, joka on hyvin perillä liiketoiminnastamme ja kohderyhmiemme innovaatiotarpeista ja vie tulevia kasvuhankkeitamme eteenpäin yhdessä uuden tiiminsä kanssa”, kertoo Jari Rosendal.

Uusi yksikkö tukee sekä Kemiran Pulp & Paper- että Industry & Water ‑liiketoimintayksiköitä. Yksikköön palkataan työntekijöitä aivan uusiin rooleihin niin Kemiran sisältä kuin ulkopuolelta. Organisaatiota kehitetään vuoden 2022 jälkipuoliskolla, ja yksikön on tarkoitus olla täydessä toimintavalmiudessa vuoden 2023 tammikuusta alkaen.

Sampo Lahtinen
Puh. +358 40 516 2204
sampo.lahtinen@kemira.com

Terhi Kivinen, Chief Communications Officer
Puh. +358 40 8484001
terhi.kivinen@kemira.com

Kemira on maailman johtava kestäviä kemikaaliratkaisuja runsaasti vettä käyttäville teollisuudenaloille valmistava yhtiö. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja asiantuntemukseen. Keskitymme massa- ja paperiteollisuuteen, vedenkäsittelyyn sekä energiateollisuuteen. Vuonna 2021 Kemiran liikevaihto oli noin 2,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.