25.01.2023 - Lehdistötiedote

Kemira vahvistaa palvelutarjontaansa ja ostaa prosessien optimointiin erikoistuneen SimAnalyticsin

Kemira Oyj, Lehdistötiedote, 25.1.2023 klo 9.00

Kemira on ostanut suomalaisen start upin SimAnalyticsin, johon Kemira sijoitti ensimmäisen kerran elokuussa 2021. SimAnalytics tunnetaan edistyneestä prosessiharmonian ennakointi- ja analysointiratkaisustaan. Yritysosto vahvistaa Kemiran mahdollisuuksia tukea asiakkaidensa liiketoimintaa dataan perustuvilla ennakoivilla palveluilla ja koneoppimisratkaisuilla.

”Palvelut ovat olennainen osa kasvustrategiaamme, ja tämä on looginen seuraava askel strategiamme toteuttamisessa. Olemme sitoutuneet tarjoamaan asiakkaillemme tulevaisuuden tarpeisiin vastaavia ratkaisuja ja palveluita, joiden avulla liiketoiminnasta saadaan entistä  kannattavampaa, tehokkaampaa ja vastuullisempaa. SimAnalytics on jo vuosien ajan ollut tärkeimpiä kumppaneitamme paperi- ja kartonkituotannon digitaalisten palveluiden kehityksessä. Nyt voimme laajentaa yhteistyötämme, mikä hyödyttää myös muita Kemiran palvelemia teollisuudenaloja”, kertoo Kemiran Pulp & Paper -segmentin palvelujohtaja Antti Pirneskoski.

Yritykset ovat tehneet yhteistyötä jo vuodesta 2019 lähtien, minkä aikana on kehitetty ja kaupallistettu digitaalinen Kemira KemConnect Harmonizer -palvelu. Sen avulla voidaan tehostaa paperi- ja kartonkitehtaiden tuotantoa, vähentää keskeytyksiä sekä säästää raaka-aineita, energiaa ja vettä. Kemiran kemian asiantuntemus ja ymmärrys asiakkaan prosesseista yhdistettynä SimAnalyticsin erikoisosaamiseen muodostavat yhdessä ainutlaatuisen kokonaisuuden. Niiden ansiosta saadaan lisää läpinäkyvyyttä ja ennakoitavuutta monimutkaisiin tuotantoprosesseihin, joissa kemia on keskeisessä osassa. Kemira laajentaa tällä hetkellä palvelutarjontaansa myös vedenkäsittelyasiakkailleen.

”Tämä on luonnollinen seuraava askel SimAnalyticsille, sillä olemme tehneet Kemiran kanssa yhteistyötä jo monen vuoden ajan. Osana Kemiraa voimme nyt toteuttaa visiomme teollisen tuotannon vastuullisesta, turvallisesta ja kustannustehokkaasta tulevaisuudesta nopeammin”, kertoo SimAnalyticsin toimitusjohtaja Mikko Jääskeläinen.

SimAnalytics työllistää 12 henkeä Suomessa, ja sen liikevaihto oli vuonna 2022 alle miljoona euroa. SimAnalyticsin operatiiviseen liiketoimintaan ei tule muutoksia, ja perustajat ja työntekijät jatkavat yrityksen palveluksessa.

Mikko Pohjala, VP, Investor Relations
Puh.  +358 40 838 0709
mikko.pohjala@kemira.com

Kemira on maailman johtava kestäviä kemikaaliratkaisuja runsaasti vettä käyttäville teollisuudenaloille valmistava yhtiö. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja asiantuntemukseen. Keskitymme massa- ja paperiteollisuuteen, vedenkäsittelyyn sekä energiateollisuuteen. Vuonna 2021 Kemiran liikevaihto oli noin 2,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.