17.06.2021 - Lehdistötiedote

Kemiran laajennusinvestointi valmis Pohjois-Amerikassa

Kemira Oyj, Lehdistötiedote, 17.6.2021 klo 14.00

Kemiran laajennusinvestointi valmis Pohjois-Amerikassa

Kemira on asentanut uudet huippuluokan emulsiopolymeerien ja bio-akryyliamidimonomeerin tuotantoyksiköt Mobilessa Yhdysvaltojen Alabamassa sijaitsevaan laitokseensa. Tuotanto on alkanut, ja laitoksen odotetaan toimivan täydellä kapasiteetilla kesän 2021 aikana. Investointi on arvoltaan noin 70 miljoonaa euroa, ja se tukee Kemiran strategista tavoitetta kasvaa markkinoita nopeammin.

”Tuotantokapasiteetin lisääminen Mobilessa vahvistaa Kemiran asemaa Americas-alueen energiamarkkinoilla ja tukee kasvuamme siellä. Kysyntä on jälleen elpymässä vuoden 2020 hidastumisen jälkeen. Meillä on hyvät mahdollisuudet vastata laadukkaiden emulsiopolymeerien kasvavaan kysyntään”, sanoo Pedro Materan, öljy- ja kaasualan toiminnoista vastaava johtaja.

Emulsiopolymeerituotteita käytetään pääasiassa runsaasti vettä kuluttavissa käyttökohteissa, kuten kitkan poistossa öljy- ja kaasualalla. Kemira kuuluu alan johtaviin toimittajiin. Uudella kapasiteetilla Kemira voi vastata tasaisesti kasvavaan polyakryyliamidipolymeerien kysyntään. Bio-akryyliamidituotannon taaksepäin suuntautuva vertikaalinen integraatio parantaa myös Kemiran asiakkaiden tuotteiden vastuullisuutta, laatua ja kilpailukykyä.

Mikko Pohjala, sijoittajasuhdejohtaja

Pedro Materan, Senior Vice President, Global Oil&Gas
Puh. +1 832 941 0061

Kemira on maailman johtava kestäviä kemikaaliratkaisuja runsaasti vettä käyttäville teollisuudenaloille valmistava yhtiö. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja asiantuntemukseen. Keskitymme massa- ja paperiteollisuuteen, vedenkäsittelyyn sekä öljy- ja kaasuteollisuuteen. Vuonna 2020 Kemiran liikevaihto oli noin 2,4 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.