08.12.2020 - Lehdistötiedote

Kemira aloittaa yhteistyön Danimer Scientificin kanssa - yhtiöt alkavat kehittää biohajoavaa päällystettä paperi- ja kartonkiteollisuudelle

Kemira Oyj, Lehdistötiedote, 8.12.2020 klo 13.15

Kemira aloittaa yhteistyön Danimer Scientificin kanssa – yhtiöt alkavat kehittää biohajoavaa päällystettä paperi- ja kartonkiteollisuudelle

Kumppaneiden arvion mukaan Danimer Scientificin NodaxTM-polyhydroksialkanoaatti (PHA) on kaupallinen, täysin biopohjainen vaihtoehto polyeteenille kierrätettävien paperi- ja kartonkituotteiden valmistamiseen.

Kemira ja Danimer Scientific ilmoittivat tänään aloittavansa yhdessä biohajoavien, vesipohjaisten dispersiopäällysteiden kehittämisen paperi- ja kartonkituotteille. Kemira on maailman johtava, kestäviä kemikaaliratkaisuja vesi-intensiivisille teollisuudenaloille tarjoava yhtiö ja yhdysvaltalainen Danimer Scientific puolestaan on johtava biohajoavien materiaalien kehittäjä ja valmistaja. Vuonna 2021 yhtiöiden tavoitteena on valmistaa päällysteitä rajattuihin kaupallisiin käyttötarkoituksiin ennen laajempien tuotantomahdollisuuksien selvittämistä. Paperi- tai pahvituotteen päällyste esimerkiksi kahvikupissa estää kosteuden tai rasvan vuotamisen kupin materiaalin läpi. Globaalin päällystemarkkinan odotetaan kasvavan noin 8 % vuosittain. Kemiralle relevantin dispersiopäällystemarkkinan koko on tällä hetkellä noin 500 miljoonaa euroa ja vuosittainen kasvu noin 10 %.

Kuluttajatuotteiden valmistajat ja kuluttajat haluavat yhä enemmän vastuullisia paperi- ja kartonkituotteita. Biopohjainen päällystys ja pintakäsittely takaavat, että nämä tuotteet ovat täysin biohajoavia sekä maaperässä että vedessä. Danimer Scientificin biopolymeeriä, Nodax™-PHA:ta (polyhydroksialkanoaatti) valmistetaan kasvien siemenistä, kuten rapsista ja soijasta, ja se on täysin biopohjainen. Suurin osa paperi- ja kartonkituotteista mukeista elintarvikepakkauksiin päällystetään nykyisin fossiilisiin polttoaineisiin pohjautuvalla polyeteenillä, minkä vuoksi ne eivät ole kierrätettäviä ja aiheuttavat muovijätettä.

”PHA:n arviointi on osa biopohjaisen strategiamme toteuttamista. Strategiamme mukaan tuotamme laadukkaita ja kestäviä pakkausratkaisuja kiertotalouden periaatteita noudattaen. Vastuullisuus on tärkeä pitkäaikaisen kasvun edistäjä Kemiralle ja Kemiran tavoitteelle saavuttaa yli 500 miljoonan euron liikevaihto biopohjaisista tuotteista vuoteen 2030 mennessä. Olemme sitoutuneet edistämään asiakkaidemme menestystä lisäämällä heidän lopputuotteidensa arvoa. Tämän Danimer Scientificin kanssa solmimamme kumppanuuden myötä saamme markkinoille uusia biopohjaisia ja kiertotalouden mukaisia tuotteita, mikä on tärkeä virstanpylväs biopohjaisen kasvun tavoitteen saavuttamiseksi”, sanoo Antti Matula, Kemiran Pulp & Paper -segmentin globaalien tuotelinjojen ja liiketoiminnan kehityksen johtaja.

”PHA on todistetusti toimiva biohajoava vaihtoehto fossiilipohjaisille materiaaleille. Tekemällä yhteistyötä Kemiran kanssa voimme laajentaa paperituotteisiin ja kehittää uudelleenkäytettävän  ja biohajoavan materiaalin, joka vastaa brändien ja kuluttajien laatuvaatimuksia”, kertoo John Moore, Danimer Scientificin liiketoiminnan kehitysjohtaja.

Mikko Pohjala, sijoittajasuhdejohtaja
mikko.pohjala@kemira.com

Antti Matula, johtaja, globaalit tuotelinjat ja liiketoiminnan kehitys, Kemira Pulp & Paper
Puh:+358 50 570 3576
antti.matula@kemira.com

Danimer Scientific
Anthony Popiel, Dalton Agency
404-876-1309
apopiel@daltonagency.com

Kemira on globaali kemianyhtiö, joka palvelee asiakkaita runsaasti vettä käyttävillä teollisuudenaloilla. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja asiantuntemukseen. Keskitymme massa- ja paperi-, öljy- ja kaasuteollisuuteen sekä veden käsittelyyn. Vuonna 2019 Kemiran liikevaihto oli noin 2,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä yli 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

Danimer Scientific kehittää edelläkävijänä kestävämpiä ja luonnollisempia tapoja valmistaa muovituotteita. Yli kymmenen vuoden ajan sen uusiutuvia ja kestäviä biopolymeerejä on käytetty biohajoavien ja kompostoitavien muovituotteiden kehittämisessä. Tuotteet palaavat luontoon eivätkä vahingoita maaperää ja vesistöjä. Yhtiön teknologiaa on hyödynnetty monissa muovista tehdyissä lopputuotteissa, joita ihmiset käyttävät päivittäin. Yhtiön biopolymeerejä käytetään esimerkiksi lisäaineissa, vesipitoisissa pinnoitteissa, kuiduissa, langoissa, kalvoissa, kuumasulaliimoissa ja ruiskupuristetuissa tuotteissa. Danimer Scientificillä on nykyään yli 20 maassa yli 150 myönnettyä patenttia ja vireillä olevaa patenttihakemusta erilaisille valmistusprosesseille ja biopolymeerivalmisteille. Lisätietoa on osoitteessa www.DanimerScientific.com.