02.02.2024 - Lehdistötiedote

Kemira Oyj, Lehdistötiedote, 2.2.2024 klo 20.30

Kemira on saanut päätökseen Oil & Gas -liiketoimintaansa liittyvän portfolion myynnin Sterling Specialty Chemicals LLC -yhtiölle, joka on Artek Groupin yhdysvaltalainen tytäryhtiö. Artek Group on kansainvälinen, teollisiin kemikaaleihin erikoistunut yhtiö, jonka pääkonttori on Intiassa. Myynti julkaistiin alun perin 4.12.2023.

Portfolion myynti tarjoaa Kemiralle mahdollisuuden keskittyä ydinliiketoimintoihinsa ja vauhdittaa kannattavan kasvun strategian toteuttamista. Kemira keskittyy kasvuun vedenkäsittelyssä, uusiutuvissa ratkaisuissa ja digitaalisissa palveluissa.

”Oil & Gas -portfolion myynti on tärkeä askel Kemiran muutosmatkalla ja se selkiyttää painopistettä vastuullisuuteen ja strategisiin prioriteetteihimme. Tämä kauppa vahvistaa mahdollisuuksiamme etsiä kasvuvaihtoehtoja strategiamme mukaisesti. Haluan kiittää kaikkia siirtyviä työntekijöitä heidän työstään Kemiralla,” sanoo Kemiran väliaikainen toimitusjohtaja, Petri Castrén.

”Toivotan uudet työntekijät lämpimästi tervetulleeksi Artek Groupiin ja olemaan osa visiotamme tulla johtavaksi erikoiskemikaalien valmistajaksi. Tämä yritysosto on tärkeä osa kasvustrategiaamme ja odotamme innolla uusien kasvumahdollisuuksien kartoittamista,” sanoo Vishal Goenka, Artek Groupin johtaja.

Kaupan yksityiskohdat

Velaton kauppahinta on noin 280 miljoonaa US dollaria, noin 260 miljoonaa euroa tämän päivän valuuttakurssilla, riippuen tavanomaisista kaupan toteuttamiseen liittyvistä oikaisueristä. Kemira odottaa kirjaavansa kaupasta noin 97 miljoonan euron suuruisen tappion Q4 2023. Tappio kirjataan vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin.

Kemirasta irtoava liikevaihto oli noin 430 miljoonaa euroa vuonna 2022.Tämä sisältää Kemiran Oil & Gas -liikevaihtoa 373 miljoonaa euroa vuonna 2022. Loppuosa irtoavasta liikevaihdosta, noin 57 miljoonaa euroa, koostui polymeerien epäsuorasta kanavamyynnistä muille kuin Oil & Gas -liiketoimintaan liittyville teollisille asiakkaille. Näitä polymeerejä valmistetaan kaupan kohteena olevissa tuotantolaitoksissa.

Kauppa sisältää Kemiran tuotantolaitokset Mobilessa, Columbuksessa ja Aberdeenissä Yhdysvalloissa. Lisäksi NLP (novel liquid polymer) -tuotantolaitteisto Botlekissa Alankomaissa kuuluu kauppaan. Kaupan myötä noin 250 työntekijää siirtyy ostajalle. Isossa-Britanniassa sijaitsevan Teesportin tuotantolaitoksen kauppa saatetaan päätökseen myöhemmin edellyttäen, että tietyt, kyseiseen tuotantolaitokseen liittyvät kauppaehdot täyttyvät.

Lisätietoa myynnistä löytyy 4.12.2023 julkaistusta pörssitiedotteesta. Kemira julkaisee myynnin huomioivia valikoituja vaihtoehtoisia tunnuslukuja vertailuvuosilta 2022 ja 2023 tilinpäätöstiedotteensa yhteydessä 9.2.2024.

Sijoittajatiedustelut:
Mikko Pohjala, sijoittajasuhdejohtaja
Puh.  040 838 0709
mikko.pohjala@kemira.com

Mediatiedustelut:
Terhi Kivinen, viestintäjohtaja
Puh.  040 848 4001
terhi.kivinen@kemira.com

Kemira on yksi maailman johtavista kestäviä kemikaaliratkaisuja runsaasti vettä käyttäville teollisuudenaloille valmistavista yhtiöstä. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja palveluihin. Keskitymme massa- ja paperiteollisuuteen, vedenkäsittelyyn sekä energiateollisuuteen. Vuonna 2022 Kemiran liikevaihto oli noin 3,6 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.kemira.fi