23.09.2009 - Lehdistötiedote

Kemira ostaa Akzo Nobelin saostuskemikaaliliiketoiminnan Pohjoismaissa

23.9.2009 klo 13.30(CET+1)

Kemira ja Akzo Nobel ovat sopineet, että Kemira ostaa Akzo Nobelin rautapohjaisten saostuskemikaalien myynnin ja toimituksen Pohjoismaissa (Ruotsi, Norja ja Tanska). Rautapohjaisia saostuskemikaaleja käytetään vedenkäsittelyssä. Liiketoiminnan osuus on suuruudeltaan 20 % Ruotsin rautapohjaisista saostuskemikaalimarkkinoista. Osapuolet ovat sopineet, ettei kaupan taloudellisia yksityiskohtia julkisteta. Kauppa astuu voimaan 2.11.2009.

Asiakkaille taataan, että rautapohjaisten saostuskemikaalien toimitukset hoituvat keskeytyksettä Kemiran Helsinborgin tehtailta Ruotsista.

”Kemira on paikallisesti läsnä yli 40 maassa ja meillä on kilpailukykyinen tuotantoverkosto. Olemme markkinajohtaja saostuskemikaaleissa eli koagulanteissa niin Pohjois-Amerikassa, Euroopassa kuin Brasiliassakin. Tekemämme liiketoiminnan osto on osa strategista tavoitettamme vahvistaa markkina-asemaamme. Jatkossa voimme palvella asiakkaitamme vieläkin paremmin Pohjoismaissa”, kertoo Industrial -asiakassegmentin johtaja Hannu Virolainen.

Hannu Virolainen, Senior Vice President, Industrial customer segment
Puhelin: 050 500 4001

Leena Lie, viestintäjohtaja, konserniviestintä
Puhelin: 040 745 7943

Kemira on kansainvälinen kemian alan yhtiö, jonka liikevaihto on 2,8 miljardia euroa. Sen keskeisimpiä asiakkaita ovat runsaasti vettä kuluttavat teollisuudenalat. Kemira tarjoaa veden laadun ja määrän hallintaratkaisuja, joilla lisätään asiakkaiden energia-, vesi- ja raaka-ainetehokkuutta. Kemiran visiona on olla johtava vesikemian alan yhtiö. Kemiran maaliliiketoiminnasta vastaavan Tikkurilan tavoitteena on olla markkinajohtaja kauppa- ja rakennusmaaleissa sekä tietyissä puu- ja metalliteollisuusmaaleissa valituilla markkinoilla.