19.12.2023 - Lehdistötiedote

Kemiran ja IFF:n yhteistyö laajenee uusiutuvien materiaalien tuotantoon

Kemira Oyj, Lehdistötiedote, 19.12.2023 klo 15.00

Kemiran ja IFF:n yhteistyö laajenee uusiutuvien materiaalien tuotantoon

Kemira ja IFF siirtyvät seuraavaan vaiheeseen IFF:n kehittämän entsymaattisen polymerointiteknologian (Designed Enzymatic Polymerization DEB) kaupallistamisessa. Tuotantoteknologia perustuu uudenlaiseen bioteknologiaprosessiin, joka mahdollistaa uusiutuvien polymeerien tuotannon entsyymien avulla. Näitä uusiutuvia materiaaleja tullaan valmistamaan nyt ensimmäistä kertaa teollisessa, markkina-avauksen mahdollistavassa mittakaavassa. Uusi tuotantolaitos integroidaan Chemigate -konserniin kuuluvan Finnamyl Oy:n biojalostamoon Kokemäellä. Chemigate  on osa Berner-konsernia. Tuotantolaitos otetaan käyttöön loppuvuodesta 2024.

Kemira on tehnyt yhteistyötä yksinoikeudella IFF:n kanssa kehittääkseen ja kaupallistaakseen uusia, uusiutuvia tuotteita Kemiran strategisille markkinoille sellu-, pakkaus- ja kartonkisovelluksissa sekä teollisessa ja kunnallisessa vedenkäsittelyssä. Uusia tuotteita on kehitetty yhdessä asiakkaiden kanssa erityisesti tehostamaan vedenpoistoa tuotannossa, ja parantamaan pakkausten lujuus- ja pintaominaisuuksia.

”Tämä on merkittävä askel kasvustrategiamme toteuttamisessa, matkallamme johtavaksi uusiutuvien materiaalien tuottajaksi alallamme. Innovatiivinen tuotantoteknologia mahdollistaa erittäin suorituskykyisten ja uusiutuvien, helpommin kierrätettävien ja biohajoavien biopolymeerien tuotannon. Haluamme tuoda uusia teollisesti skaalautuvia vaihtoehtoja fossiilipohjaisille tuotteille, tinkimättä tuotteiden tehokkuudesta ja kilpailukyvystä,” sanoo Sampo Lahtinen, SVP Growth Accelerator, Kemira Oyj.

“Innovaatioiden on kuljettava käsikädessä vastuullisuuden kanssa. Tämä on keskustelunaiheena lähes kaikissa asiakastapaamisissamme,” sanoo Christian Lenges, Venture-johtaja, IFF. “Vihreiden” tuotteiden suorituskykyä ja kustannustasoa on aiemmin saatettu pitää heikompana fossiilisiin vaihtoehtoihin verrattuna. Olemme ylpeitä siitä että ainutlaatuinen bioteknologian osaamisemme on johtanut DEB -prosessin kehittämiseen, ja voimme jatkossa tarjota ensimmäisiä kaupallisen mittakaavantuotantoeriä kumppaneillemme ja asiakkaillemme”.

Tom Schauman, Chemigaten toimitusjohtaja: “Uuden bioteknologiaan perustuvan materiaali-innovaation käyttöönotto Chemigaten biojalostamolla hyödyntää paikallista osaamista ja tukee vastuullisten materiaalien tuotantoa, joka on linjassa strategisten tavoitteidemme kanssa”.

Sampo Lahtinen, SVP Growth Accelerator, Kemira Oyj
Puh. +358 40 516 2204

Kemira on yksi maailman johtavista kestäviä kemikaaliratkaisuja runsaasti vettä käyttäville teollisuudenaloille valmistavista yhtiöistä. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja palveluihin. Keskitymme massa- ja paperiteollisuuteen, vedenkäsittelyyn sekä energiateollisuuteen. Vuonna 2022 Kemiran liikevaihto oli noin 3,6 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.